Spännande.

I tisdags var det dags för mig att börja min praktik. Jag hade fått order om att vara på University of the Philippines halv nio för att medverka på en konferans gällande "kidnappningar". På grund av extrem trafik och ett universitet som var stort som en hel stad stampade jag in tio minuter försent. Som tur är råder det som bekant Filipino-time i detta landet och inte ens hälften av de medverkande hade kommit än. Jag mötte den andra praktikanten, Lucy, som ska tillbringa tre månader här. Vi blev tilldelade varsett kuvert fullt med broshyrer, papper, skivor och annat viktigt. Sedan blev vi placerade på första raden där det stod "reserved". Vi märkte i slutet att alla andra NGO's inte hade fått en reserverad plats och insåg att vi var de enda som satt längst fram tillsammans med samtliga talare. Märkligt.

Efter konferansen åkte vi ill kontoret och jag kan nu stoltsera med att jag har åkt både jeepney och trike, vilket jag inte skulle kunna inbilla mig i mina vildaste fantasier. Jäkligt coolt dock. Väl på kontoret fick vi en briefing av vår chef innehållandes lite information om praktiken. Sedan stack Lucy hem, men jag stannade kvar ett tag för att snacka lite med de andra praktikanterna (en tyska och två pinays). Det hela slutade givetvis med ett par (eller fler) öl på ett närliggande hak.

Nästa morgon var det dags för personalmöte. Kändes helt onödigt för mig, för jag fattade inte ett skit av vad de snackade om utan satt och halvsov genom mer eller mindre alla sex timmarna. Sedan skulle vi ha ett till möte där vi praktikanter skulle bli uppdelade och tillsatta roller. Jag var den enda som blev förflyttad. Haha! Så jag ska nu jobba ihop med en av cheferna där vi ska syssla med ett rätt stort projekt, vilket ska vara färdigt om några veckor. Så han gav mig ungefär en miljon dokument som jag ska läsa så fort som möjligt. Jag var dock väldigt glad över att få denna äran, eftersom de andra typ bara ska göra en massa resarch och skriva brev. Jag får möjlighet att jobba hands on med ett riktigt projekt. Coolt!

Idag har jag varit på ett event med ASEAN. Mycket intressant. Det var häftigt att få vara med på ett sånt möte trots att man bara är en vanlig praktikant. Det som är bra är dock att vi aldrig blir presenterade som praktikanter utan som representanter för andra länder. Det var många tunga namn som var där och jag har fått en hel del nyttiga kontakter. Efteråt stack vi till technohub (där jag en gång satt och väntade i TVÅ timmar på Jay och Ton efter att ha varit på intervju på Amnesty) där vi avnjöt en kopp kaffe i den heta luften. Plötsligt hör jag mitt namn, vänder mig om, och får en blöt puss på kinden av Jay. Det är inte ofta man stöter på någon man känner när man är ute helt ranom, så det var riktigt kul.

Imorgon ska jag infinna mig på immigrationsverket 08.00 tillsammans med Lucy som behöver förlänga sitt visum. Förhoppningsvis går det rätt snabbt, eftersom vi ska vara på möte med Thailands ambassadör klockan två i Makati.

Jag trivs jättebra härnere! Jag bor in mig i huset mer och mer varje dag. Jag hinner inte träffa Rosa så mycket eftersom vi aldrig är hemma samtidigt. Det enda problemet jag har just nu är mina kläder. Jag har inga kläder att ha när det är viktiga möten! Gaaaaah!! Men det löser sig nog. Som ni förstår har jag fullt upp hela tiden och är mer eller mindre bara hemma och sover. Men jag längtar just nu efter helgen så att jag kan vila upp mig ordentligt! :)

Kommentarer
Postat av: johanna

ååh så himla spännande och roligt du verkar ha det! du är så cool angie som jobbar på amnesty, kan typ inte komma över det :) tusen pussar från tradiga sverige

2010-09-05 @ 19:21:08
URL: http://emeliejohannaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0