ny dag, nya tag.

Igår var det måndag och den nya veckans första dag. Jag firade dagen genom att stiga upp redan klockan 07.00! Eftersom jag är som mest produktiv på morgonen, så har jag insett att mitt vinnande koncept är att lägga sig vid tio på kvällen och gå upp vid sju på morgonen. Jag satte mig vid datorn och läste ikapp på det senaste som hade hänt inom den Thailändska politiken. Klockan ett var det dags för veckans första lektion och Thaipolitik stod på schemat. När vi stegar in i klassrummet möts vi av ett ansikte vi har sett flitigt i media. Nämligen premiärministern Abhisits rådgivare! Vi satte oss ner och den närmsta timmen satt vi alla och lyssnade förundrat på föreläsningen. Det var riktigt spännande, och vi fick en hel del inside-information. Coolt! Efter lektionen fick vi tillbaka våra midterms och jag trodde knappt mina ögon, men minsann och dag så hade jag fått ett A! Score! :)

Utanför byggnaden satt Jessica och väntade på mig. Vi skulle på möte för TU2U. TU2U är en organisation på skolan som hjälper Thaibarn att lära sig engelska. Även om engelska lärs ut i skolorna här, så är det sällan barnen får en chans att prata språket. Istället går lektionerna åt till att sitta och skriva. Vår uppgift i det hela är då att prata engelska med kidsen så att de lär sig att uttala rätt och inte är så blyga för att tilltala utlänningar. Roligt tycker jag, och igår blev vi tilldelade oss ett barn. Efter TU2U drog hela gruppen (utan barnen) till en thairestaurang där vi blev bjudna på mat. PERFEKT, och faktiskt riktigt gott.

Idag var jag uppe med tuppen igen och fick gjort en hel del arbete innan det var dags för dagens lektion i Development of the Modern World. Jag tycker alltid att det är roligt att gå till den klassen, läraren är skitbra! Idag hade vi dock en gästföreläsare och herreminjesus vad dålig hon var. Hon var Amerikan, och väldigt konstig. Hon blandade engelskan med en del av den thailändska hon kunde, och där satt jag och kunde inte fatta vad hon snackade om. Hon tittade inte på mig en enda gång under hela lektionen, det kändes nästan som att hon hade ett litet förakt mot utlänningar. Jag tyckte att hon hade lite konstiga idéer för sig, speciellt när hon säger: "jaa... och ni thailändare, ni bleker ju er hud. ni vill vara vita. detta härstammar från kolonialtiden då de vita var härskare, de var de starkaste". Alltså... Jag förstår var hon kommer ifrån, men man kan inte ge denna förklaringen utan att vidareutveckla. Att thailändarna vill vara vita handlar väl inte enbart om att de vita var härskare under kolonialtiden? Det handlar väl också om att vara exotisk och följa ett mode? Jag menar, i Sverige vill vi inte vara vita. Vi vill åka till solen och bli bruna! Man vill vara det man inte är... Jag har rakt hår, men vill ha lockigt. Jag har blåa ögon, men vill ha bruna. Folk vill vara annorlunda. Jag ville så gärna räcka upp handen och utmana henne, men chicken som jag är ibland, så vågade jag inte. Well, in the end så tyckte jag att denna lektionen sög och min lärare såg verkligen det på mig. Efter lektionen kom han fram och frågade om jag tyckte att föreläsningen var för barnslig. Svar: JA! Hon pratade med oss som om vi alla var tio år. Jisses. Innan vi fick lämna salen för dagen upplyste vår lärare oss om att våra midterms var rättade och skulle kunna hämtas imorgon. Jag fick en stor klump i magen. Detta midtermet vill jag verkligen inte ha tillbaka... Det var det midtermet där Mirka inte gjorde sin del, så hälften av materialet till provet hade jag inte ens läst. Det var det provet som jag gissade på nästan alla frågor. Det var det provet som jag var den första på att lämna salen, prick när klockan slog 14.30, vilket var tiden då man först var tillåten att lämna. Ja, ni förstår... Jag sa till och med till min professor att jag var hundra procent säker på att jag blev underkänd. Jag sa det till alla. Det gick verkligen uselt... Trodde jag! Men läraren ställde sig upp i klassen och sa: .. and congratulations to miss Sweden; Angelica, who got the best result in the class! 45 points!! WHAT?? Jag bara stirrade på honom och frågade om han var allvarlig. Jodå, det var han. Nästa person hade fått 40 poäng och den tredje, Mirka, hade fått 35. SINNESSJUKT!!!

Okej, det var allt för denna gång. Nu ska jag skriva mail till HD och berätta om de senaste händelserna i Bangkok. Och förresten, om det är någon därhemma som tycket att jag förtjänar en svensk veckotidning, lite saltlakrits, eller choklad eller annat gottigt, så kan ni alltid skicka det till:

Angelica Svensson, room 812
Amarin Mansion
49/2 Soi Arun Amarin 39,
Arun Amarin Rd. Bangkoknoi
Bangkok, Thailand

:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0