Lägesrapportering...

Sist det var oroligt i Bangkok så skrev jag att jag inte trodde att det riktiga "våldet" (om nu något sånt kommer att förekomma) kommer förrän i mars i samband med red shirts stora demonstration. Tiden är nu inne för demonstrationen, och det verkar som att det blir en stor en... Igår hade jag min thai politikslektion. Det är alltid lika kul att ha den eftersom vi verkligen får insideinformation om vad som försiggår i landet. Vår lärare är duktigt connected. Så vad som nu kommer hända är att på fredag kommer red shirts att börja anlända till bangkok och mobilisera sig. Bland annat kommer de att komma med båt via floden och gå iland på vårt campus. Demonstrationen som ska hållas i helgen tordes få en av följande utgångar:

1. Det blir en lugn och fredlig demonstration utan våld.

2. Det blir en lugn demonstration med sporadiskt våld, men polisen och militären lugnar ner situationerna.

3. Det blir en våldsam demonstration, med en lite fredligare coup d'etat.

4. Det blir en våldsam demonstration, med en coup d'etat som kommer leda till yellow shirts reser sig och gör motstånd och ett inbördeskrig tar sin början...

Min professor sa att det är ungefär 25% chans på samtliga, man vet alltså inte alls vad som kommer att ske. Regeringen verkar dock förutspå det sista alternativet och har idag infört state of emergency. Jag är lite orolig att fyran kommer hända. Det är trots allt Thaksins sista chans, och jag tror att han kommer uppmana red shirts att satsa allt. Förhoppningsvis blir det dock en fredlig demonstration. Thammasat University är tydligen ett av red shirts targets då vår rektor visst är en välkänd yellow shirt som är på de rödas hit list. Känns ju lagom säkert. De har därför stängt av universitetet helt och hållet på fredag, lördag, söndag och måndag. Det kan komma att bli längre beroende på vad som händer. Vår lärare sa att han inte ville se oss i närheten av skolan under dessa dagarna, och på vår fråga om vi borde lämna landet för att vara säkra svarade han; "well... i've heard that laos and cambodia are pretty good this time a year...". Okej, hejdå Bangkok och HEJ koh chang! På torsdag eftermiddag drar vi ifrån huvudstaden och kommer inte tillbaka förrän skolan är igång igen. Pratade förresten med en annan lärare idag som sa till mig att lämna bangkok innan fredag. Så sa han också att ahn definitvt skulle lämna annars kanske han var en död man... EEEHHH?? Okej...

Håll tummarna för en fredlig demonstration!!!

Uppdateringar om min helg kommer så fort jag har fått bilderna av Jessie!

Och förresten; en massa vapen har tydligen blivit stulna ifrån militärbaser runtom i Thailand... De rustar upp för något iaf!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0