Cha Am

Goddag Gott Folk!

Jag ber om ursäkt för mitt otroligt dåliga bloggande på sista tiden. Det har varit helgalet härborta i Bangkok, så det är därför. Det kommer nu komma tre inlägg på raken, det är en del att uppdatera. Först och främst tar jag med er tillbaka till förra helgen då jag, Micke och Jessica stack ner till Cha Am för att fly storstaden för en helg. Cha Am ligger bara tre timmar från Bangkok och dessutom har jag några Thailändska vänner därnere, så det var verkligen en perfekt helg borta från avgaserna.

Vi tre svenskar fick stiga upp tidigt på lördagsmorgon då vi skulle mötas i lobbyn redan halv åtta. Med sömndruckna ögon tog vi taxin mot den södra busstationen, som lägligt nog låg väldigt nära Amarin där vi bor. När vi kom fram var det mesta stängt så vi såg nog lite vilsna ut. Då kommer det fram en vakt som följer oss hela vägen dit vi ska köpa biljetter där han avlöses av en annan vakt som sen följer oss till bussen. Det är vad jag kallar service! När vi kommer ut på busstationen slår klockan 08.00 och plötsligt avbryter alla sina sysslor, reser sig upp och står helt stilla. Nationalsången sprudlar ur högtalarna. En minut senare är sången över och alla återgår till sina sysslor. Välkommen till Thailand! Väl framme vid bussen får jag en smärre chock då jag inser att bussen förmodligen är från 60-talet. TRE TIMMAR i den bussen? Suck...



Jag är INTE imponerad...



Och av denna bilden att dömma kanske ni förstår varför!

Men vi härdade ut och ankom säkert till Cha Am. Väl där så tog vi varsen motorcykeltaxi ner till stranden för att leta boende. Dessvärre var stället jag bodde på sist fullt, så vi promenerade till nästa där vi hittade ett tjusigt rum...



...som en gång var ett massagerum. Men lika glada för det var vi!



Vi fick iaf plats allihopa i massagesängen!

Efter att ha checkat in på hotellet gick vi ner på stranden där vi fläbbade oss under två stora parasoll hela dagen. Riktigt underbart. När vi kom tillbaka från stranden var Jessie och Micke trötta och bestämde sig för att nappa ett tag. Jag själv var inte alls sugen på att vila då jag alltid blir sjukt mycket tröttare efteråt. Så jag köpte lite öl och bekantade mig sedan med lokalbefolkningen. Jag hann också skriva en och en halv sida på mitt arbete som skulle vara inlämnat på måndagen, så det var gött. Två timmar senare vaknade mina vänner igen så vi gjorde oss iordning och gick för att hitta käk. Och käk, det hittade vi! Jeeesus, jag åt den godaste måltiden jag har haft i Thailand. Potatismos med kycklingfilé och svampsås. Gaaaah, det var så sjukligt gott!!!!

Väl tillbaka på hotellet kom Khwan och hennes kompisar för att köra oss till puben. Det visade sig bli en sjukligt rolig kväll, och inte en enda baht spenderade vi! Vi drack whiskey och åt mat i rikliga mängder. Härligt!



Hela gänget som var ute och svirade!


Khwan och jag har kul!



Och det har Jessica och Micke också!

Vi avslutade kvällen på en nattklubb som lägligt nog låg på vår gata! Det var en helt fantastiskt rolig kväll och jag är så underbart glad för att mina thaivänner gjorde kvällen så bra som den blev!

Nästa morgon mådde vi rätt bra, whiskeymängden i blodet till trots. Vi bestämde oss för att hyra en cykel och sticka bort till templet och mata lite catfishes... Sagt och gjort!



Det är alltså inte en tandem-cykel, utan en trippelcykel. Perfekt för en tur runt Cha Am!

När vi blev trötta på cyklandet lämnade vi tillbaka den och begav oss bort mot Khwans bar. Där avnjöt vi en härlig lunch innan det var dags för oss att bege oss av mot busstationen. Vi provade lyckan med en minibuss, vilket var en sjukt dålig idé. Det var om möjligt sämre än en 60-talsbuss i ett U-land. Fii faan!

Det var min perfekta helg i Cha Am!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0