välkommen, hösten

tog bussen ner till knutpunkten idag, precis som alla andra dagar. när vi står på busshållsplatsen vid rådhustorget öppnas dörrarna, en iskall vindpust drar igenom bussen och gula löv virvlar i dörröppningen. jag tittar ut. folk har kappor på sig. stövlar. vantar. mössor. träden är kala och på marken ligger det gula, bruna, röda och oranga löv huller om buller. jag fryser. jag snörvlar. min halsfluss känns påtagligare. längtan efter en tjockare jacka likaså. det är höst.

jag har inte varit hemma för att uppleva hösten övergå till vinter på riktigt länge. det var många år sen nu. precis vid denna tiden på året, när träden tappar sina löv, då brukar jag packa mina somrigaste kläder och dra iväg. åka dit solen skiner hela dagarna, där det är varmt och där risken för köldskador knappast är likasinnad med här hemma. i år blir det inte så. nu har jag ju blivit vuxen. det måste vara ett skämt. jag? vuxen? blir ett plus ett fyra hos er också? jag har lägenhet och studerar. skaffar mig en utbildning inför framtiden. samtidigt som jag jobbar för att ha råd att betala alla mina räkningar. vart är världen på väg egentligen? och var är jag på väg? hösten v'äcker en massa tankar. och en massa frågor. ofta lämnas dessa obesvarade. tiden får utvisa svaret. och det kan jag vara nöjd med. ibland gillar jag hösten. ligga inne med filten upp till öronen, läsa en riktigt bra bok (eller kolla på film om man vill vara ännu latare), dricka té eller kanske varm choklad. äta våfflor. utanför fönstret börjar det blåsa upp till storm. regnet piskar på rutorna. det enda som egentligen saknas är någon att mysa med. men förhoppningsvis ska den delen av mitt liv också ta början någon gång. hade varit trevligt om det var snart bara.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0